Onderzoek

Amsterdamse topkantoren zijn (spot)goedkoop in internationaal perspectief

december 07, 2021

Maartje Smallenbroek

Head of Marketing, Communications & Positioning
+31 (0)20 5 405 405

Amsterdamse topkantoren zijn zeer betaalbaar. Een vierkante meter in de Nederlandse hoofdstad is drie tot vier keer zo goedkoop als in steden als New York City, Hong Kong, Beijing en London. De kwaliteit van de Amsterdamse meters doet echter niet onder voor die in deze megasteden. De Nederlandse hoofdstad oefent grote aantrekkingskracht uit op internationale topbedrijven.

Amsterdam is een wereldstad. Als het gaat om toonaangevende steden op het gebied van economie, cultuur, onderzoek en innovatie wordt ze vaak in één adem genoemd met giganten als Hong Kong, London, New York City en Parijs.

Amsterdam scoort echter een stuk ‘slechter’ dan haar internationale concurrenten als je kijkt naar de prijzen van topkantoren. Dat blijkt uit de jaarlijkse Premium Office Rent Tracker van JLL Global. Voor deze inventarisatie rangschikt de vastgoedadviseur de prijzen van de beste kantoren die een stad te bieden heeft. Het gaat om kantoren op de meest gewilde locaties, met goede duurzaamheidslabels en slimme functionaliteiten. Ze voldoen aan alle eisen van toonaangevende bedrijven.

In de meeste wereldsteden kost een vierkante meter van een dergelijk topkantoor als snel meer dan 1.000 euro per jaar, oplopend tot bijna 2.500 euro in New York City en Hong Kong. De totale kostprijs van een meter in Amsterdam bedraagt daarentegen slechts 590 euro. Daarmee scoort de Nederlandse hoofdstad vergelijkbaar met steden als Manchester, Bristol en San Diego. Dat zijn geen verwaarloosbare steden, maar ook zeker geen wereldsteden.

‘De cijfers tonen dat Amsterdam een extreem sterke internationale concurrentiepositie heeft’, zegt Rogier van der Bol, Head of Work Dynamics JLL Nederland. ‘Voor Nederlandse begrippen vinden we Amsterdam duur, maar als je kijkt naar wat de stad te bieden heeft is ze op Europees en wereldwijd niveau juist erg goedkoop.’

Nu al oefent Amsterdam grote aantrekkingskracht uit op internationale topbedrijven, die ook vestigingen hebben in bijvoorbeeld London, Parijs en New York City. De afgelopen jaren is er een vooral een toename van techbedrijven te zien die interesse hebben om zich te vestigen in de hoofdstad.  

Opvallend is dat de relatief lage prijzen in Amsterdam voor deze bedrijven niet de doorslaggevende vestigingsfactor zijn. Van der Bol: ‘Ze komen vooral voor het sterke personeelsaanbod en de hoge kwaliteit van leven. Amsterdam is een fijne compacte stad, waar veel te beleven is. Werknemers hoeven er niet twee uur met de metro te reizen, maar kunnen gewoon de fiets pakken. Dat spreekt bedrijven aan.’ Dit wil echter niet zeggen dat de kantoorprijzen helemaal geen factor van belang zijn. De Nederlandse hoofdstad moet dus zorgen dat er voldoende kwalitatief hoogwaardige meters worden gerealiseerd. Het aanbod van topkantoren is momenteel relatief beperkt en er zitten weinig concrete plannen in de pijpleiding.

De prijzen in Amsterdam zijn relatief laag doordat Nederland jarenlang een kantorenoverschot had. Na de economische crisis stonden veel kantoren leeg, wat prijsdrukkend werkte. Inmiddels zijn veel verouderde kantoren op slechte locaties gesloopt of getransformeerd. De vraag naar kantoorruimte neemt tegelijkertijd toe, dus voor het eerst in lange tijd stijgen de Nederlandse kantoorprijzen weer. Niet alleen in Amsterdam, maar bijvoorbeeld ook in Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven.
 


About JLL

JLL (NYSE: JLL) is a leading professional services firm that specializes in real estate and investment management. JLL shapes the future of real estate for a better world by using the most advanced technology to create rewarding opportunities, amazing spaces and sustainable real estate solutions for our clients, our people and our communities. JLL is a Fortune 500 company with annual revenue of $16.6 billion in 2020, operations in over 80 countries and a global workforce of more than 95,000 as of September 30, 2021. JLL is the brand name, and a registered trademark, of Jones Lang LaSalle Incorporated. For further information, visit jll.com.