Nieuwsbericht

Groeiende belangstelling van investeerders voor Europees supermarktvastgoed

april 13, 2021

Een nieuw rapport van JLL en Union Investment belicht de groeiende markt voor supermarktvastgoed in Europa. Het beleggingsvolume steeg van 6% in 2016 naar 22% in 2020.

De Europese markt voor supermarktvastgoed is in deze tijd van economische onzekerheid enorm sterk gebleken. Als gevolg van de COVID-19 pandemie zijn nieuwe groeimogelijkheden ontstaan waardoor de al sterk aanwezige interesse van investeerders in supermarkten verder toeneemt. Zo waren in 2020 supermarkten goed voor € 6,7 miljard van het totale beleggingsvolume in winkelvastgoed, een stijging van +16% ten opzichte van 2016. Volgens ‘The European Grocery Real Estate Market’, blijft de markt voor supermarktvastgoed naar verwachting ook in 2021 groeien. 

Uit het rapport van JLL en Union Investment blijkt dat vastgoedbeleggers historisch gezien relatief weinig kapitaal hebben ingezet op supermarktvastgoed. Gemiddeld ging het tussen 2014 en 2020 om slechts 10% van het totale retail beleggingsvolume in Europa. En dit terwijl in 2020 supermarkten voor 37% deel uitmaakten van de totale detailhandelsconsumptie in de EU (27 landen).

Lennard Magis, Head of Retail Capital Markets bij JLL Nederland: “In 2020 betrof 19% van het Nederlandse retail beleggingsvolume transacties in supermarktvastgoed, terwijl dit in 2018 en 2019 respectievelijk nog zo’n 7% en 5% was.”

De kracht en performance van de sector tijdens de pandemie hebben geleid tot verdere druk op de netto-aanvangsrendementen voor hoogwaardig supermarktvastgoed. Dit signaal geeft aan dat de belangstelling van investeerders voor dit product verder is toegenomen. Magis vult aan: “In Nederland zien we dat netto-aanvangsrendementen al enige tijd onder druk staan en dat het huidige niveau ligt tussen de 5,0% en 5,25%”.

Hoewel de gevolgen van de pandemie op de lange termijn nog onzeker zijn, wordt in het rapport onderzocht wat de invloed zal zijn van langere termijn trends op de markt voor supermarktvastgoed:

- De groei van online verkoop van levensmiddelen neemt naar verwachting na de pandemie weer geleidelijk af. Winkeliers richten zich inmiddels op zowel online als fysieke verkoopmogelijkheden. De lage winstmarges maken de online verkoop, zoals die nu op grote schaal voorkomt, op langere termijn minder rendabel. Daarnaast blijven detailhandelaren investeren in hun fysieke winkels waardoor de klantervaring verbetert. In sommige gevallen worden fysieke winkels gebruikt als distributiehubs voor online verkoop.

- Supermarkt-gerelateerd vastgoed blijkt de meest robuuste sub-sector te zijn binnen de retail beleggingsmarkt. Dankzij de recente prestaties van supermarkten - in vergelijking met bijvoorbeeld mode -  en de sterke (financiële) posities van de supermarkt-huurders, is supermarktvastgoed tijdens de pandemie steeds aantrekkelijker geworden.

- De groeiende stedelijke bevolking creëert kansen voor goed bereikbare supermarkten.
Ondanks de pandemie blijven mensen naar steden trekken, dit met name met het oog op werkgelegenheid en om sociale overwegingen. Hierdoor zal naar verwachting de stedelijke bevolking in heel Europa toenemen met +3,4% in 2035 (+3,7% inclusief het VK). Dit betekent dat goed bereikbare supermarkten in een groeiende agglomeratie nieuwe consumenten kunnen aantrekken en perioden van zwakke economische groei kunnen compenseren. Ontwikkelaars zijn ook steeds vaker op zoek naar grotere, op zichzelf staande locaties die te transformeren zijn tot stedelijke logistieke knooppunten.

- De veranderende voorkeuren van consumenten zullen het meeste invloed hebben op de consumptie van levensmiddelen. De algehele omzetgroei van de supermarktsector is sterk verbonden met de koopkracht van de consument. Retail portefeuilles dienen voortdurend mee te bewegen met de veranderingen in de voorkeuren van de consument. Veranderende winkelvoorkeuren op basis van demografie, kwaliteit, betaalbaarheid, technologie en duurzaamheid zijn het meest van invloed op de productiviteit van de verschillende supermarktformules. Om snel in te kunnen spelen op deze veranderende voorkeuren is aanpassingsvermogen het sleutelwoord voor de supermarktsector.

Lennard Magis, Head of Retail Capital Markets:
“De Europese markt voor supermarktvastgoed blijkt een veilige en defensieve sub-sector te zijn binnen de bredere retail beleggingsmarkt. Ondanks de onzekere economische omgeving en de druk van online retail, blijven supermarkten op gunstige locaties een onvervangbaar onderdeel van het levensmiddelendistributieproces. De Europese supermarktvastgoedsector blijft ook investeerders aantrekken die op zoek zijn naar veilige inkomstenstromen, nu en op de langere termijn. Deze trend zien wij ook terugkomen in de Nederlandse markt.

 

About JLL


JLL (NYSE: JLL) is een toonaangevend zakelijk en financieel adviseur op het gebied van vastgoed en vermogensbeheer. JLL geeft vorm aan de toekomst van vastgoed voor een betere wereld. Door gebruik te maken van de meest geavanceerde technologie creëert JLL waardevolle kansen, bijzondere ruimtes en duurzame vastgoedoplossingen voor onze klanten, onze mensen en onze omgeving. JLL is een Fortune 500 bedrijf met een jaarlijkse omzet van 16.6 miljard, activiteiten in meer dan 80 landen en een wereldwijd personeelsbestand van bijna 91.000 medewerkers per 31 december 2020. JLL is de merknaam en een geregistreerd merk van Jones Lang LaSalle Incorporated. Voor meer informatie kijk op onze website: jll.nl.