Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam en Londen

JLL adviseert Chris Luken bij managementbuy-out Fletcher Hotels


Fletcher Hotels is verkocht via een managementbuy-out onder leiding van CEO Rob Hermans en CFO Edwin van Heteren, samen met investeerders NIBC Bank en de Luxemburgse Xead Group. De transactie omvat de hotelportefeuille en het bijbehorende vastgoed. Oprichter Chris Luken neemt na 22 jaar afscheid van het bedrijf.

Fletcher Hotels is de grootste hotelketen in Nederland met 73 hotels en een topreputatie: het bedrijf werd voor het zesde achtereenvolgende jaar verkozen tot “populairste hotelketen”. De groep genereert een omzet van 125 miljoen euro en heeft ruim 2.600 medewerkers in dienst. Het doel voor de komende jaren is door te groeien naar 100 hotels, waarbij mogelijkheden worden onderzocht voor uitbreiding in zowel binnen- als buitenland.

JLL adviseerde Luken bij de transactie. De portefeuille  werd uiterst positief ontvangen door de internationale investeerders, die in het unieke bedrijfsmodel van Fletcher Hotels een geweldig instrument voor verdere uitbreiding zagen. Het management had het grootste vertrouwen in de overeenkomst en zag haar kans schoon door twee investeerders met dezelfde ideeën bij elkaar te brengen, aan wie het bedrijf uiteindelijk met succes is verkocht. Zowel verkoper als koper zijn blij dat het bedrijf in vertrouwde handen blijft en verder wil blijven groeien.

“Het was een uitgelezen kans voor ons om dit unieke bedrijf over te nemen en te zorgen voor continuïteit. Veranderingen voor zowel medewerkers al gasten blijven beperkt, omdat het management zeer vertrouwd is met het bedrijf en de bestaande strategie voortzet”, aldus Rob Hermans, al 15 jaar werkzaam voor de groep.
Robert Ian Oei van NIBC Mezzanine & Equity Partners: “Voor ons is Fletcher Hotels een geweldig bedrijf met Nederlandse wortels dat gaat profiteren van een interessant groeitraject. Het is ons een genoegen om Fletcher Hotels samen met onze mede-investeerder Xead Group, te begeleiden bij deze transactie.”

Luken, voormalig ober bij Van der Valk, ging in 1994 van start met het hotelmarketing-concept Hotelbon en kocht drie jaar later zijn eerste hotel, dat hij noemde naar zijn hond Fletcher. Dit groeide uiteindelijk uit tot een groep van 73 hotels door heel Nederland met een kleine 4.000 kamers.

“Het was een boeiende fase in mijn leven en ik heb het bedrijf met veel plezier opgebouwd. Het feit dat het huidige management nu het voortouw neemt is de kroon op mijn werk”, aldus Luken.