Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

Analyse JLL: opnamedynamiek in retailsector op peil ondanks aanhoudende faillissementen


In het eerste kwartaal van 2015 is de omzet in detailhandel met 1,2 procent gestegen t.o.v. Q1 vorig jaar 
Consumentenbesteding op hoogste punt sinds 2010
Beleggingsvolume trekt aan vanwege gunstige prijsvorming

AMSTERDAM, 6 mei 2015 – De opnamedynamiek van de retailsector in Nederland blijft op peil, ondanks aanhoudende faillissementen in de markt. Dat blijkt uit een analyse van JLL. De analyse toont een stabiele opnamedynamiek in de retailmarkt en een toenemend consumentenvertrouwen. 

Consumentenbesteding op hoogste punt sinds 2010
Consumenten zijn bereid meer aankopen te doen, zo blijkt uit cijfers van het CBS. De consumptie is in het eerste kwartaal van 2015 met 2,4 procent gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014. Daarnaast zien we een toename van 1,2 procent in de omzet van de detailhandel ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze cijfers tonen een langzaam herstel van de detailhandel aan, welke naar verwachting de komende kwartalen doorzet. 

Opnamedynamiek gebruikersmarkt stabiel 
De opnamedynamiek in de gebruikersmarkt is al een aantal jaren stabiel. Ondanks dat het aantal faillissementen in de retailsector licht afneemt, blijft het totaal aantal retailers dat omvalt relatief hoog. “Dit komt doordat het koopgedrag van consumenten sterk is veranderd. Ze zijn selectiever geworden in hun keuze voor retailers en tegelijkertijd is de consument de afgelopen jaren meer online gaan besteden,” duidt Chris van Kaam, Head of Retail bij JLL Nederland. “De huidige onzekerheid binnen de retailsector zorgt voor kansen bij retailers met een groeistrategie; zij zijn in staat om betere huurcondities te bedingen, waardoor de opnamedynamiek op de winkelmarkt stabiel blijft.”

Beleggingsvolume – opportunistische kopers zorgen voor positieve impuls
Het beleggingsvolume van het eerste kwartaal bedroeg circa € 265 miljoen en ligt daarmee in lijn met volumes in 2011, 2012 en 2013. “Binnen de retailsector lijkt wat prijsdalingen betreft de bodem bereikt. Dit biedt mogelijkheden aan partijen die opportunistisch willen beleggen en daarmee de sector een positieve impuls zullen geven,” aldus Sven Bertens, Head of Research bij JLL Nederland. “In 2014 hebben diverse opportunistische kopers, veelal buitenlandse investeerders, hun intrede gedaan in de Nederlandse winkelmarkt en ook dit jaar kunnen zij profiteren van de gunstige markt.” 

De analyse van JLL richt zich op de belangrijkste factoren voor de winkelmarkt op het gebied van economie, consumentenvertrouwen, gebruikersmarkt en beleggingsmarkt en wordt elk kwartaal door JLL uitgevoerd.