Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

WEER VERPLICHT NAAR KANTOOR?


Werkplekdiscussies moeten worden gevoerd op basis van bestuurlijke visie en bedrijfscultuur Een goede werkplekstrategie draagt direct bij aan het verhogen van productiviteit en prestaties zolang de werkplekken flexibiliteit bieden en passen binnen de bedrijfscultuur.

Bedrijven zijn steeds gerichter bezig met werkplekken om zo de productiviteit te verbeteren. Een goede werkplekstrategie komt voort uit de bestuurlijke visie en de bedrijfscultuur. Twee andere belangrijke succesfactoren zijn het vormen van ‘communities’ om de verbondenheid met de organisatie te stimuleren en de inrichting van de werkplekken. Deze moet optimaal aansluiten bij de behoeften van de medewerkers zodat ze zich ‘thuis’ voelen op hun werkplek.

Pim Macke, Director Strategic Advisory en verantwoordelijk voor werkplekstrategieën bij Jones Lang LaSalle Nederland: “De werkelijke werkplekdiscussie draait om het geven van een impuls aan de bedrijfscultuur als belangrijkste motor achter de bedrijfsresultaten. Om als organisatie goed te presteren moet je een bedrijfscultuur creëren die aansluit bij de bestuurlijke visie. De discussie moet gaan over de manier waarop je die bedrijfscultuur vormt en hoe een passende werkplekstrategie daaraan bijdraagt. Hoe zorg je voor een sterke ‘community’ waarbij sprake is van onderlinge verbondenheid? Hoe richt je de kantooromgeving in en sluit je daarmee aan bij de werkprocessen? Hoe haal je het maximale uit contacten met klanten, teams en medewerkers met behulp van een passende werkomgeving?”

Drie basisprincipes bij het ontwikkelen van een passende werkplekstrategie
Pim Macke, ondersteund door de Global Workplace Strategy Board van Jones Lang LaSalle, adviseert organisaties hun werkplekken aan te passen op basis van drie uitgangspunten: (1) Het succes van een organisatie begint bij een gezamenlijke bedrijfscultuur die aansluit bij de bestuurlijke visie, (2) Sterke ‘communities’ zijn productiever en (3) Een werkplekinrichting die aansluit bij de behoeften van medewerkers vergroot de betrokkenheid.

Het succes van een organisatie begint bij een gezamenlijke bedrijfscultuur die aansluit bij de bestuurlijke visie
Een goed doordachte en passende bedrijfsstrategie is bepalend voor het succes van een organisatie. Een gezamenlijke bedrijfscultuur en gedeelde waarden zijn daarbij belangrijk. Zo ontstaat onder medewerkers verbondenheid met elkaar en met de organisatie. In een gezonde organisatie is het de CEO die de visie bepaalt en invulling geeft aan normen, waarden en doelen.
“Een gedeelde missie levert een flexibele organisatie op met goede resultaten. Een specifiek beleid met strikte regels over wel of niet flexibel werken is daarvoor niet nodig”, volgens Macke.
Sterke ‘communities’ zijn productiever
Macke: “Sterke ‘communities’ stimuleren de productiviteit: ze genereren meer omzet en zorgen voor besparingen. Dankzij technologie vormen de traditionele afstanden en tijdsverschillen tegenwoordig geen enkel obstakel meer. Het zijn uiteindelijk de gemeenschappelijke waarden die het resultaat bepalen. Het is daarbij zoeken naar een goede balans tussen de mogelijkheden die technologie biedt en de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers.”
Bouwen aan een hechte ‘community’ motiveert medewerkers en levert resultaat op in de vorm van behoud van personeel, hogere productiviteit per medewerker en innovatie. Het is effectief om een hechte gemeenschap van gelijkgestemde medewerkers te creëren die samen de uitdagingen van het bedrijf willen aangaan. Dit leidt tot snellere besluitvorming, het aanjagen van innovatie en het stimuleren van procesverbeteringen.
Een werkplekinrichting die aansluit bij de behoeften van medewerkers vergroot de betrokkenheid
Werkplekken die saai, eentonig en niet inspirerend zijn, zijn slecht voor de productiviteit, creativiteit en betrokkenheid. Door te investeren in werkplekken die aansluiten bij de behoeften van medewerkers maak je een inspirerend en stimulerend kantoor. Zo bouwt een organisatie aan belangrijke ‘assets’ als een gemeenschappelijke identiteit en onderlinge verbondenheid. Macke: “Zoals we recent hebben gezien bij Yahoo richten veel grote multinationals hun werkplekbeleid en bijbehorende investeringen op het enthousiaster maken van medewerkers voor werken op kantoor. Toch moet dat geen ongenuanceerde keuze betekenen tussen kantoor en thuiswerken. Het gaat om flexibiliteit en het vinden van een goede balans. De aard van de werkzaamheden en productiviteit zijn belangrijke factoren bij het maken van een afgewogen keuze.”