Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

Londen Europese topstad voor internationale retailers volgens ‘Destination Europe 2013’ van Jones Lang LaSalle


​Londen is voor internationale retailers de meest aantrekkelijke vestigingslocatie in Europa. Dit blijkt uit een nieuw internationaal winkelvastgoed onderzoek van vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle. Het onderzoek met de titel Destination Europe 2013, dat vandaag is gelanceerd, analyseert de expansie en aanwezigheid van 250 internationale retailers in de 57 belangrijkste retailmarkten in Europa. Londen komt uit de bus als meest aantrekkelijke stad direct gevolgd door Parijs, Moskou, Milaan en Madrid.

Richard Dallinga, Director Retail Jones Lang LaSalle Nederland: "Londen is voor veel retailers die internationaal willen uitbreiden een springplank. We hebben de afgelopen periode zowel Amerikaanse als Chinese retailers gezien die hun Europese avontuur in Londen beginnen en wij zijn er van overtuigd dat er  meer zullen volgen.”

De vraag naar winkelruimte in Bond Street, Oxford Street, Regent Street en Covent Garden is na de succesvolle introductie van het nieuwe winkelcentrum Westfield London toegenomen. Daarnaast spelen ook de aanhoudende marktkansen, het aantal toeristen na de Olympische Spelen, de politieke stabiliteit en een transparante vastgoedmarkt in het Verenigd Koninkrijk een rol.

De positie van Amsterdam
Amsterdam komt in het onderzoek uit op een gedeelde veertiende plaats. De afgelopen twaalf maanden toonden internationale retailers in toenemende mate interesse in Amsterdam zoals Abercrombie & Fitch en bijvoorbeeld Forever21. Internationale retailers hebben een Europese expansiestrategie: zij kiezen niet voor specifieke landen maar voor topwinkellocaties. Vanuit Europees perspectief behoort in Nederland alleen Amsterdam tot  deze locaties. Het tekort aan winkelcentra die voldoen aan de eisen van internationale retailers beperkt de uitbreidingsmogelijkheden en kan verklaren waarombepaalde internationale retailers nog niet hebben gekozen voor Nederland.  Door diverse (her)ontwikkelingsprojecten in Rotterdam, Den Haag en Utrecht wordt Nederland op termijn interessanter voor internationale retailers. Als een keten zich eenmaal met een bepaald merk in Nederland vestigt, neemt de kennis over de Nederlandse markt snel toe en blijken ketens ook eerder bereid te zijn zich te vestigen in andere steden.

Dallinga vervolgt: "Door de gematigde economische groei in West- en Zuid-Europa zien we dat internationale retailers meer en meer ook voor Oost-Europa kiezen. Deze opkomende markten bieden aantrekkelijke kansen voor uitbreiding omdat de huren er over het algemeen lager liggen dan in volwassen markten en de vooruitzichten voor groei er duidelijk beter zijn.”
Oost-Europese steden die sterk presteren in het onderzoek zijn St. Petersburg (8), Praag (9), Istanbul (11), Warschau (19=) en Kiev (23=). Midden- en Oost-Europa kennen meer markten in de top 30 van retaillocaties dan Zuid-Europa. Jones Lang LaSalle concludeert dan ook dat voor volwassen retailers die zijn gevestigd in de grote Europese markten, Oost-Europa zowel groeikansen als diversificatie biedt.
Rusland (Moskou – 3, St. Petersburg – 8), Spanje (Madrid – 5, Barcelona – 10) en Italië (Milaan – 4, Rome – 6) zijn de enige Europese landen met twee steden in de top tien van de index. Zij scoren daarmee aanzienlijk boven het 'gemiddelde'. Duitsland heeft vijf steden in de top 20 (München – 7, Berlijn – 12, Hamburg – 13, Frankfurt – 16=, Düsseldorf – 19=).

Uitbreiding onder retailers
Zara is in alle grote Europese markten die zijn beoordeeld in het onderzoek, de enige retailer met 100% dekking. Daarmee komt de keten op de eerste plaats van de lijst van retailers met de hoogste dekkingsgraad op de voet gevolgd door H&M met 96 procent. The Body Shop, Benetton, Mango Lush, Tommy Hilfiger, Timberland en Foot Locker volgen met 80 procent marktdekking. De top 20 wordt gedomineerd door mainstream retailers, in de top 20 van grootste retailers op basis van totale dekking zijn zij goed voor twaalf plaatsen.
Er zijn zes premium retailers in de top 20, waarbij de Amerikaanse retailers Tommy Hilfiger en Timberland het hoogst zijn genoteerd (7=). Zij hebben beide een dekking van 80 procent op de grootste Europese markten.

Italië belangrijkste retailexporteur
Italië is de grootste exporteur van retailmerken. Het land is met 17 procent het sterkst vertegenwoordigd op de internationale retailermarkt. De Verenigde Staten staan met 16 procent op de tweede plaats en het Verenigd Koninkrijk neemt met 13 procent de derde plaats in. Naar verwachting zullen de Verenigde Staten Italië in 2013 voorbijstreven.