Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

Werkplekinnovatie essentieel voor zakelijk succes

Productieve werkplekken volgens Jones Lang LaSalle noodzakelijk om als bedrijf waarde te kunnen creëren


​Op 9 oktober tijdens WORKTECH 13 in Amsterdam licht Jones Lang LaSalle toe hoe bedrijven met behulp van werkplekinnovatie zakelijk gezien toegevoegde waarde kunnen leveren.

Volgens een onderzoek naar werkplekinitiatieven binnen multinationals in EMEA, zijn werknemers de meeste tijd kwijt aan e-mails, telefoongesprekken en formele vergaderingen. Dit zijn allemaal activiteiten waar de traditionele werkplek op is ingericht. Om succesvol te zijn, moeten bedrijven daarnaast mogelijkheden faciliteren voor creatieve samenwerking, geconcentreerd individueel werken en informele interactie. Voor deze activiteiten voldoen traditionele werkplekken niet en zijn juist andere oplossingen nodig.

Jones Lang LaSalle is mondiale kennispartner voor WORKTECH 13, een serie conferenties over werkplekinnovatie die wereldwijd wordt gehouden in London, New York, San Francisco, Amsterdam, Shanghai, Singapore en Melbourne. Claudia Hamm, hoofd van EMEA Workplace Strategy en spreker tijdens het evenement: "Het meetbaar maken van de productiviteit van kennismedewerkers kan een doorbraak betekenen voor het implementeren van nieuwe werkplekstrategieën. Jones Lang LaSalle is momenteel bezig deze hypothese wereldwijd te testen via een serie bijeenkomsten over productiviteit op de werkplek, waaronder een sessie tijdens WORKTECH 13 in Nederland. Hoe kunnen bedrijven de impact van werkplekinnovatie op de organisatiecultuur en werknemersbetrokkenheid het beste meetbaar maken? En in hoeverre levert dit het bedrijf nieuwe inzichten op? Wij presenteren onze visie op dit onderwerp en laten zien wat toonaangevende organisaties drijft bij hun werkplekinnovaties."

Effectieve werkplekken kunnen een doorslaggevende rol spelen nu bedrijven zich geconfronteerd zien met toenemende druk om de productiviteit te verbeteren. Uit het rapport Global Corporate Real Estate Trends 2013 van Jones Lang LaSalle blijkt dat 72 procent van de bedrijven wereldwijd grote verwachtingen heeft van huisvesting als het gaat om het vergroten van de productiviteit.
Meten is van essentieel belang wil werkplekinnovatie een kans van slagen hebben. Helaas wordt productiviteit vaak ten onrechte berekend op basis van kosten per vierkante meter omdat dit eenvoudig is te meten. Veel beter is het om te kijken naar de bijdrage aan de bedrijfsprestaties als geheel.

"Minder vierkante meters per medewerker is niet hetzelfde als het verbeteren van de productiviteit. Bedrijven moeten de resultaten van werkplekinnovaties vaststellen aan de hand van van kengetallen die van belang zijn voor het zakelijk functioneren. Bijvoorbeeld doordat werkplekinnovatie leidt tot een efficiëntere en effectievere manier van werken, werknemers en het bedrijf kunnen groeien of talent wordt aangetrokken en vastgehouden. Ook kan een nieuwe invulling van werkplekken de klantervaring verbeteren of de cultuur of merkbeleving van het bedrijf versterken", aldus Claudia Hamm. "Er bestaat geen one-size-fits-all oplossing. Bedrijven moeten hun initiatieven en maatstaven afstemmen op wat productiviteit betekent voor hun bedrijf en hoe de werkplek daaraan het beste een bijdrage kan leveren."