Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

PC Hooftstraat blijft interessante locatie in Europa voor luxe merken

Jones Lang LaSalle presenteert uitvoerig vergelijkend onderzoek naar belangrijkste luxe winkelbestemmingen in Europa.


Amsterdam, 8 juli 2011 – De retailmarkt voor luxe merken is de crisis aanmerkelijk sneller dan verwacht weer te boven gekomen. De onlangs bekendgemaakte verkoopcijfers van de grote internationale luxeconglomeraten vertoonden een stijging van 10% of meer, en soms zelfs jaarrecords. Dit succes hebben bedrijven voor een groot gedeelte te danken aan hun eigen winkelnetwerken. In dat kader maakt Jones Lang LaSalle de resultaten bekend van een uitvoerig vergelijkend onderzoek naar de belangrijkste luxe winkelbestemmingen in Europa. Het onderzoek analyseert in de 21 belangrijkste wereldsteden de aanwezigheid van luxemerken uit een top honderd, samengesteld door Jones Lang LaSalle.

Expansie: ontwikkelen van opkomende markten, versterken van Europese locaties
“De retail van luxegoederen is ook uniek vanuit vastgoedoogpunt. Geen enkel ander retailsegment is zo vergaand geïnternationaliseerd als de markt voor luxegoederen”, aldus Richard Dallinga, Director Agency en Retail bij Jones Lang LaSalle. “Leveranciers van luxegoederen hebben voor verdere uitbreiding hun pijlen gericht op Azië en de opkomende markten. Maar ze zijn ook weer begonnen met investeren in hun volwassen westerse markten. Dat betekent omvangrijke verbouwingen en uitbreidingen van bestaande vestigingen. Bovendien zijn bedrijven bezig met het optimaliseren van hun locaties en hun netwerken. Hiaten in netwerken worden momenteel gedicht.”

Dichtheid van luxemerken: hoogste concentratie en meerdere vestigingen in Parijs en Londen
Het wekt nauwelijks verbazing dat de hoogste dichtheid van internationale luxemerken te vinden is in Parijs. De luxemerken uit de top honderd hebben meer dan 150 luxewinkels in de Franse hoofdstad, dat wil zeggen dat een aantal van hen hier meerdere vestigingen heeft. Alleen Londen laat een soortgelijke dichtheid van luxewinkels zien: daar hebben de leveranciers uit de top honderd 125 zaken. Milaan, ook een modehoofdstad, staat op nummer drie, met iets minder dan 90 luxemerken die in de Noord-Italiaanse metropool een retailvestiging hebben. Daarna volgen Moskou en Rome met respectievelijk 66 en 59 luxewinkels. Zijn de luxe merkzaken in Amsterdam veelal geconcentreerd in één straat, in megasteden als Londen, Parijs en Moskou zijn er meerde luxe winkelbestemmingen. De aantallen wijzen uit dat Parijs het onbetwiste Europese centrum van de mode en de luxewinkels blijft. Alleen Londen, en in mindere mate Milaan, kunnen zich handhaven in de top drie.

Richard Dallinga zegt hierover: “Internationale luxemerken blijven investeren in hun filiaalnetwerken en ze beschouwen ook de PC Hooftstraat in Amsterdam als een ‘must’ voor luxewinkels. Hun positionering en hun profiel zijn uitstekend, terwijl prime huurprijzen er relatief laag zijn. Sinds begin 2010 zijn de merken Bulgari en Corneliani in de PC Hoofstraat gevestigd. Escada heeft er vorige maand een flagshipstore geopend.

Aanwezigheid van luxemerken: topmerken zijn in alle grote wereldsteden vertegenwoordigd
Met meer dan 40 vestigingen is Hugo Boss het sterkst vertegenwoordigd in de West-Europese steden die in het kader van dit rapport werden onderzocht. De afgelopen jaren heeft het merk aanzienlijk in zijn winkelnetwerk geïnvesteerd en zijn internationalisering voortgezet. In veel grote steden is het bedrijf vertegenwoordigd met meerdere vestigingen van zijn belangrijkste merk, Hugo Boss. Ook Max Mara heeft een zeer hoge winkeldichtheid. In de steden die voor het rapport werden bestudeerd hebben de grootste luxemerken, te weten Burberry, Cartier, Escada, Gucci, Hermès, Louis Vuitton, Mont Blanc en Prada, elk ten minste 25 winkels, waarmee de meesten van hen de 21 onderzochte wereldsteden volledig bestrijken. Samengevat heeft de door Jones Lang LaSalle samengestelde top honderd van luxemerken bijna 1.000 winkels in de onderzochte Europese steden.

Tophuurpijzen: tophuren op luxelocaties in Londen, Parijs en Moskou
New Bond Street in Londen is de duurste luxewinkelstraat in West-Europa, waar de tophuren tot wel EUR 7.900 per vierkante meter per jaar bedragen. Londen wordt op de voet gevolgd door Avenue Montaigne in Parijs, waar maar liefst EUR 7.500 per vierkante meter wordt betaald, en de Moskouse toplocatie Stoleshnikov Lane, waar de prijs per vierkante meter oploopt tot EUR 7.015 per jaar. Tot de top vijf behoren verder de luxe Italiaanse winkellocaties Via Montenapoleone in Milaan en Via Condotti in Rome. De tophuur in de PC Hooftstraat bedraagt EUR 1.400 per vierkante meter per jaar.

Fysiek winkelen: retailactiviteiten in de winkel nog altijd belangrijke succesfactor in luxesegment
Ondanks de sterke opkomst van het aanbod via internet blijft de verkoop in de winkel een zeer belangrijke succesfactor in met name het luxesegment. Als we kijken naar de jaarcijfers die de toonaangevende bedrijven onlangs publiceerden zien we duidelijk dat het verkoopaandeel van shop-in-shops en winkels in eigen beheer aanzienlijk is gestegen. Bijna alle bekende luxemerken hebben de afgelopen jaren aanmerkelijke investeringen gedaan in hun eigen retailorganisatie, waardoor ze minder afhankelijk werden van groothandelsactiviteiten.

“Een analyse van deze ontwikkeling wijst uit dat aanzienlijke bedragen zijn geïnvesteerd in de verhoging van de productiviteit per vierkante meter. Alle leveranciers van bekende luxegoederen blijven investeren in de snelheid van hun procesketens. Dat is immers essentieel voor een efficiënt management van hun winkels in eigen beheer,” zo verklaart Dallinga. “Tegelijkertijd is er een sterke tendens naar verticalisatie in het luxesegment. Collecties worden steeds beter afgestemd op de marktbehoeften en ze worden kleiner. Net als in het meer op volume gerichte segment van de fashionmarkt worden collecties tegenwoordig geproduceerd met aanmerkelijk kortere tussenpozen, waarbij steeds minder wordt uitgegaan van de traditionele seizoenscollecties.”

U kunt het volledige onderzoek hier downloaden.