Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

Jones Lang LaSalle onderscheidt succesvolle Corporate Real Estate-modellen

Uit onderzoek van Jones Lang LaSalle blijkt dat van de eindverantwoordelijke voor Corporate Real Estate (CRE) ondersteuning wordt verwacht bij een groeiend aantal complexe bedrijfsdoelstellingen.


Amsterdam, 20 april 2011 – Uit onderzoek van Jones Lang LaSalle blijkt dat van de eindverantwoordelijke voor Corporate Real Estate (CRE) ondersteuning wordt verwacht bij een groeiend aantal complexe bedrijfsdoelstellingen. Deze variëren van wereldwijde groei of krimp, duurzaamheid, het winnen van de strijd om talent en snelle markttoetreding tot kostenbesparing en verhoging van de bedrijfsefficiency.

Mike Napier, Executive Vice President Real Estate, Business Service Centres and Corporate Travel van Royal Dutch Shell plc zegt hierover: “Een sterkere focus op strategie heeft ons CRE-team  geholpen om directer bij te dragen aan de kernactiviteiten en om de toegevoegde waarde van vastgoed effectiever te communiceren.”

Eric Martens, Director Corporate Solutions van Jones Lang LaSalle Nederland voegt daaraan toe: "Wij zien een sterke relatie tussen de slagkracht van de CRE-organisatie van onze opdrachtgevers en de mate waarin zij, samen met business teams, bezig zijn met het ontwikkelen en implementeren van Winning Workplace-concepten. De CRE-teams die passen bij het profiel zoals dat uit ons onderzoek naar voren komt, zijn vaak ook de koplopers in het Winning Workplace-proces. Die CRE-teams leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan de strategische doelstellingen van onze opdrachtgevers.”

Sleutelfactoren
Bij het ontwerpen van een passend CRE-model moet rekening worden gehouden met verschillende factoren, aangezien elke organisatie op een andere manier opereert. Toch komen in elke situatie ook gemeenschappelijke factoren aan de orde. Aansluiten bij de kernactiviteit is het meest fundamenteel, als dit ontbreekt kan een CRE-structuur niet effectief zijn. De omvang van het team en de benodigde vaardigheden zijn vervolgens sterk afhankelijk van een reeks sleutelfactoren.

Het onderzoek van Jones Lang LaSalle definieert deze factoren als volgt:
• Strategische ondernemingdoelstellingen en targets;
• Samenstelling en omvang van de vastgoedportefeuille;
• Kerntaak van het CRE-team;
• Samenwerking met de business teams;
• Stakeholders betrokken bij besluitvorming;
• Uitbestedingsmodel/samenwerkingsmodel met externe  partijen.

Pas wanneer deze factoren helder zijn uitgewerkt, kan worden bepaald welke CRE-organisatiestructuur het beste aansluit bij de doelstellingen. Jones Lang LaSalle onderscheidt hierbij vier organisatiemodellen: een functioneel model, een geografisch model, een procesmodel en een model gericht op markt/klant-combinaties.

De conclusie van Shelley Frost, Director van het Europese Corporate Solutions-team van Jones Lang LaSalle, luidt: “Ook CRE-teams hebben de verantwoordelijkheid om zich aan te passen aan het voordurend veranderende corporate landschap. Een slankere, effectievere teamstructuur zorgt voor een betere aansluiting op de organisatie en bespaart kosten. Dit zorgt er voor dat de toegevoegde waarde van de CRE-functie in de volle breedte zichtbaar wordt. Deze ontwikkeling vraagt om een fundamentele herwaardering van teamstructuur, rollen en vaardigheden, in feite van het volledige CRE-model.”

U kunt hier het rapport bekijken.