Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

Internationaal retailen: de belofte van het Verre Oosten en de kansen dichtbij

Jones Lang LaSalle publiceert deel zeven van Retail 2020


Amsterdam, 16 september 2010 - Jones Lang LaSalle publiceert vandaag deel zeven van Retail 2020: ‘Retailing Abroad – Going East’.  Retail 2020 is op 28 mei gelanceerd via een speciaal interactief webportaal. In deze studie wordt het veranderende wereldwijde winkellandschap van de komende tien jaar onderzocht, geanalyseerd, becommentarieerd en bediscussieerd.

In deel zeven van het rapport worden de internationale bewegingen onderzocht van West-Europese winkeleigenaren en -gebruikers naar de nog relatief onderontwikkelde maar snel groeiende consumentenmarkten in het Oosten. Hieruit blijkt dat de toenemende verzadiging van winkelruimte in West-Europa een sterke stimulans is voor uitbreiding naar Oostelijke markten. Met name naar India en China, waar de lokale winkelmarkten nog niet zijn geconsolideerd en de consumentenpopulatie groeiende is. Het komende decennium zullen deze landen een voortdurende economische groei doormaken en de vraag naar winkelruimte zal door stijging van inkomens naar een hoger niveau worden getild. De groeiende middenklasse in deze landen is dol op Westerse merken, met name de luxemerken, en kan zich deze steeds meer veroorloven. Dit is een trend voor de lange termijn waarvan Jones Lang LaSalle stelt dat retailers en winkel(centrum)eigenaren deze niet mogen missen, vooral omdat China en India wereldwijd  het grootste aantal inwoners hebben.

Richard Dallinga, directeur Retail van Jones Lang LaSalle Nederland: “We zien de Europese winkelsector inderdaad fors investeren in uitbreidingen naar het Verre Oosten. Toch zijn er dichter bij huis ook interessante ontwikkelingen. In Scandinavië hebben we de afgelopen tijd al veel belangrijke internationale retailers succesvol de markt zien betreden, zoals Tod’s, Esprit en Desigual. Deze landen hebben het voordeel van stabiele regeringen en lage schuldenniveaus. Ook Rusland, waar de koopkracht dankzij de stijgende olie- en gasprijzen verder toeneemt, is een interessante uitbreidingsmarkt. Evenals Turkije dat al een aantal jaren in opmars is en waar nog steeds volop kansen liggen. Een nieuw interessant expansieland is Egypte. Hoewel de winkelvastgoedmarkt daar nu nog in de kinderschoenen staat, is het een belangrijke opkomende markt voor spelers die er een serieuze wereldwijde strategie op nahouden."

Dallinga vervolgt: "Ondanks diverse kansen in het Oosten, zal een succesvolle internationaliseringstrategie een uitdaging blijven. Succes is weggelegd voor degenen die in staat zijn te bepalen waar zich de volgende retailhotspot bevindt, wanneer dit gebeurt en hoeveel erin moet worden geïnvesteerd. Het incalculeren van de relevante risico's van het betreden van een nieuwe markt, zoals vluchtige politieke systemen, is van essentieel belang. Ook moet er een uitgekiend expansiemodel worden gehanteerd dat rekening houdt met de groeipatronen op het gebied van e-commerce.