Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

Betekent gemak voor de consument ook gemak voor de winkelier?

Jones Lang LaSalle publiceert deel zes van Retail 2020



Amsterdam, 19 juli 2010 - Jones Lang LaSalle heeft deel zes van Retail 2020 gepubliceerd: ‘Easy Shopping’: The Impact on Retailers. Retail 2020, dat op 28 mei is gelanceerd via een speciaal interactief webportaal, onderzoekt, analyseert, becommentarieert en bediscussieert het snel veranderende wereldwijde winkellandschap in de komende tien jaar.
Uit deel zes van het rapport komt naar voren dat winkelen – het ontvangen en afrekenen van producten – de komende tien jaar steeds gemakkelijker wordt. Maar wat betekent dit voor winkeliers en kunnen zij ook makkelijker geld verdienen?

De snelheid van de technologische ontwikkelingen is bepalend voor de verwachtingen die de consument heeft over de verbeteringen binnen de retailsector. De komst van RFID (radiofrequentie-identificatie) en NFC (Near Field Communication) zal voor een revolutie in betaalsystemen zorgen. Het is zelfs denkbaar dat er tegen het einde van het decennium onbemande winkels in de Europese winkelstraten verschijnen, die 24 uur per dag geopend zijn.

Daarnaast beschrijft Jones Lang LaSalle in Retail 2020 dat winkelen ook makkelijker wordt gemaakt door vooruitgang in de logistiek. De verwerking van online-aankopen zal een enorme ontwikkeling moeten doormaken. Bestellingen thuis laten bezorgen wordt goedkoper en sneller, met name in stedelijke gebieden, waar een bestelling vaak al na twee uur zal worden afgeleverd. Ook zal de flexibiliteit bij de bezorging groter worden. Consumenten kunnen aangeven op welk tijdstip en waar – thuis of op het werk – de bezorging hem het beste uitkomt. Tegelijkertijd ontstaat er een explosie van alternatieve leveringsmogelijkheden, van drive-ins tot lokale gecentraliseerde afhaalpunten, zoals benzinestations, stomerijen en speciaal daarvoor ingerichte faciliteiten.

Richard Dallinga, Directeur Retail bij Jones Lang LaSalle Nederland licht toe: “Het leven van de consument makkelijker maken gaat niet hand in hand met een makkelijker leven voor de winkelier. Hoewel het automatiseren van kassabetalingen kosten en managementuitdagingen vermindert, hangt aan andere ontwikkelingen een prijskaartje voor winkeliers.”

“De confrontatie met deze uitdagingen zorgt er voor dat winkeliers op zoek gaan naar besparingen en een hogere efficiency. Daardoor zullen ze steeds meer activiteiten uitbesteden. Als deze trend in de komende jaren in een steeds hogere versnelling komt, zullen winkeliers het steeds lastiger vinden om de winst binnen de poort te houden. Door het uitbesteden zullen de opbrengsten terechtkomen bij externe websitebouwers, hostingbedrijven en aanbieders van telefonische, logistieke en technologische diensten.”

“Uiteindelijk zullen nieuwe technologieën en nieuwe processen ertoe leiden dat sommige winkeliers zichzelf haast existentiële vragen gaan stellen: over wie ze zijn, het doel dat zij nastreven en of essentiële kernproducten en -diensten nog wel winstgevend zijn.”