Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

Meer toekomst voor retailers die informatietechnologie inzetten

Deel vijf van het rapport Retail 2020 van Jones Lang LaSalle


Amsterdam, 13 juli 2010 - Jones Lang LaSalle heeft deel vijf van Retail 2020 gepubliceerd: ‘The End of Silent Retailing’. Retail 2020, dat op 28 mei is gelanceerd via een speciaal interactief webportaal, onderzoekt, analyseert, becommentarieert en bediscussieert het snel veranderende wereldwijde winkellandschap in de komende tien jaar.
 
Retailmarketing zal zich in de toekomst met name richten op het betrokken raken bij de dialoog tussen consumenten. Daarnaast zullen retailers steeds vaker zelf het initiatief nemen om het gesprek te starten. Tot nu toe bleef de detailhandel erg stil wat betreft het communiceren met consumenten. Maar het toenemende belang van internet maakt het niet alleen mogelijk om een eigen stem te creëren, het is zelfs een vereiste.
 
In The End of Silent Retailing wordt stilgestaan bij de eisen die de opkomst van nieuwe technologieën aan de detailhandel stelt, ten aanzien van het in dialoog treden met de consument. Het onderzoek bekijkt hoe sociale netwerken de detailhandel mogelijkheden bieden om deel uit te maken van het echte leven van de consument en de gevolgen die dit heeft voor de algehele winkelervaring. The End of Silent Retailing bespreekt verder het feit dat de detailhandel over steeds meer gegevens van klanten zal beschikken en hoe deze informatie het best kan worden benut. 
 
Richard Dallinga van Jones Lang LaSalle licht toe: “Winkeliers zijn al begonnen om met hun klanten te communiceren via Facebook, Twitter en iPhone Apps. Toch is er nog een behoorlijk aantal winkeliers dat deze nieuwe technologieën nog niet gebruikt om contact te leggen met de consument. De komende tien jaar zal het adequaat inzetten van social media en locatiegebaseerde diensten uitgroeien tot een essentieel onderdeel van succesvolle winkelverkoop.”
 
Dalinga vervolgt: “Door een meer interactieve aanpak kunnen winkeliers hun relatie met de consument verder versterken. Ze zullen de controle over hun merken in zekere zin moeten afstaan aan de consument en hen in staat stellen merken verder vorm te geven. Op die manier krijgen de winkeliers meer inzicht in de transactiegewoontes van de consument.”
 
Dallinga concludeert: “Hierdoor krijgen winkeliers toegang tot gedetailleerde informatie die hen helpt bij het bepalen van de manier waarop ze hun producten kunnen verkopen aan de individuele klant in plaats van aan het massapubliek. In het komende decennium zal er een strijd ontstaan rondom het eigendom van deze consumenteninformatie. De winkeliers die zich de geavanceerde analysemethoden eigen weten te maken en intelligente inzichten uit deze gegevens weten te destilleren, zullen uiteindelijk de winnaars zijn.”