Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

Het retailen voorbij: de klant een sensationele ervaring bieden

een antwoord van offline retailing op online retailinnovaties


Amsterdam, 28 juni 2010 – Vandaag lanceert Jones Lang LaSalle deel vier van Retail 2020 met de titel ‘Going Beyond Retail’. Dit vierde deel van Retail 2020 benadrukt de noodzaak voor traditionele retailers om een antwoord te geven op de nieuwe generatie online retailinnovaties. De hoop dat het voordeel om het aanbod in fysieke winkels te kunnen ruiken, voelen en proeven voldoende onderscheidend is, is met het indrukwekkende succes van de Britse online-moderetailer Net-à-porter (net-a-porter.com) volledig ondermijnd.

Going Beyond Retail kijkt naar de toenemende druk op retailers om klanten een sensationele ervaring én extra diensten in de winkel te bieden. Het rapport gaat in op het effect van e-commerce op retailers met een fysieke winkellocatie. Consumenten eisen steeds meer voor minder; het rapport legt uit waarom retailers verder moeten kijken dan het eenvoudige op verkoop en omzet gebaseerde bedrijfsmodel.

Richard Dallinga, Directeur Retail van Jones Lang LaSalle Nederland: “Voor traditionele winkels, die vergelijkbare producten op dezelfde manier verkopen als hun concurrenten, is het verzadigingspunt bereikt. Met een onmiskenbare groei van online winkels, zullen traditionele, offline winkels ‘belevenissen’ moeten bieden. Centrale winkellocaties en winkelcentra moeten pseudogemeenschappen creëren waarmee consumenten kunnen communiceren en waar ze mee kunnen evolueren. In Nederland is de uitdaging groter dan in andere landen, omdat wij maar weinig planmatig ontwikkelde winkelgebieden kennen en tot op de dag van vandaag niet of nauwelijks vanaf de ontwerpfase gericht werken aan ‘branding’ van het te ontwikkelen winkelgebied. Wij zien nog geen partijen die echt durven te kiezen voor bijvoorbeeld volledig thematisch ingerichte winkelgebieden, zoals je dit wel ziet in bijvoorbeeld Amerika. Nederland richt zich nog te veel op de mainstream consument waardoor we echt kansen laten liggen.”

“Winkelcentra bieden een enorme fysieke ruimte. Met de juiste visie kunnen ze worden aangepast zodat ze naast winkels meer aan kunnen bieden, zoals voorzieningen voor ontspanning, cultuur en gezondheid. De toekomst van de winkelervaring zal zich via een meer verfijnde uitvoering van ideeën ontwikkelen. Hierdoor zal de consument een authentieke emotionele waarde aan het winkelen hechten, met toegang tot lokale, internationale en ethische producten in goed ontworpen ruimtes en met een naadloze service.”