Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

Online goudkoorts: het toekomstige ‘e-tailen’

Jones Lang LaSalle publiceert deel drie van Retail 2020 over de toekomst van retail in Europa


Amsterdam, 16 juni 2010 – Vandaag lanceert Jones Lang LaSalle deel drie van Retail 2020 met de titel ‘Online goudkoorts: het toekomstige ‘e-tailen’. Online Gold Rush bestudeert het ontstaan van de nieuwe generatie online retailinnovaties. Het rapport gaat in op de ogenschijnlijke paradox dat nieuwe retailondernemers met weinig tot geen retailervaring, in slechts enkele maanden tijd enorm succesvol zijn en als het ware groeien van ‘zeros’ naar ‘heroes’. De echte vernieuwing in internetretail komt niet uit de sector zelf. eBay is een van de partijen die al vroeg een revolutie teweegbracht met internetveilingen, een online tweedehands markt, internationale vertegenwoordiging en veilige betalingssystemen.
Online Gold Rush analyseert waarom sommige traditionele retailers pas laat de stap naar internet hebben gezet en geeft aan wat zij moeten doen om de kansen die het internet biedt alsnog met beide handen aan te grijpen.
 
Online Gold Rush analyseert waarom sommige traditionele retailers pas laat de stap naar internet hebben gezet en geeft aan wat zij moeten doen om de kansen die het internet biedt alsnog met beide handen aan te grijpen.
 
Richard Dallinga, Directeur Retail bij Jones Lang LaSalle Nederland:Online retailen staat relatief gezien nog in de kinderschoenen. De komende tien jaar zal het retaillandschap dat internet nu biedt, drastisch veranderen. Engeland loopt hierin op dit moment voorop. Daar is bijvoorbeeld het omslagpunt bereikt waarop offline zoek- en koopgedrag grotendeels is vervangen door zoeken en kopen op internet. Belemmeringen voor toegang tot internet verdwijnen en het gemak voor de consument neemt toe. Veel retailers die vanuit een winkelpand opereren hebben de potentie van online winkelen al omarmd. Toch heeft slechts een enkeling een compleet nieuw winkel- en businessmodel op internet gelanceerd. De echte innovaties op de retailmarkt zullen de komende tien jaar online plaatsvinden. We zien dat ondernemers die geen retailachtergrond hebben en nieuw zijn op deze markt, het voortouw nemen. Deze groep ondernemers gaat de winkelbeleving voor consumenten radicaal veranderen door de introductie van nieuwe verkooptechnieken, producten, betaalsystemen en retourmogelijkheden.”
 
Om als gevestigde speler de concurrentie met deze nieuwe retailondernemers aan te gaan, moeten traditionele ondernemers zich flexibel opstellen als het gaat om de aanpassing van hun bedrijfsvoering. Zij zullen daarnaast een nieuwe generatie medewerkers moeten werven die ook in digitaal opzicht hun mannetje staan.
 
Richard Dallinga legt uit wat dit betekent voor de vastgoedsector: “Portalen voor online winkelen hoeven zich natuurlijk geen zorgen te maken over de operationele kosten die vestiging in een winkelstraat of een winkelcentrum met zich meebrengt. Dit betekent uiteraard niet dat vastgoed voor retailers overbodig wordt. De mogelijkheden van internet binnen bestaande en toekomstige businessmodellen zijn zeer belangrijk. Hierdoor is herwaardering van bestaande vastgoedportfolio's en vastgoedeisen onvermijdelijk, maar fysieke aanwezigheid blijft voor retailers noodzakelijk. De uitdaging is om deze fysieke aanwezigheid zo aan te passen dat we consumenten interessante en boeiende winkelervaringen bieden. Tegelijkertijd moeten we inspelen op de vraag naar variatie door ook innovatieve vrijetijds- en cateringvoorzieningen aan te bieden. Er zullen nieuwe eisen aan vastgoed worden gesteld, zoals ondersteunende distributiecentra waarin online orders worden verwerkt. Een andere ontwikkeling zou kunnen zijn dat online retailers zich gaan vestigen in winkelgebieden met als belangrijkste doel de naamsbekendheid te verhogen.