Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Nieuws

Amsterdam

Huurprijzen Europees vastgoed blijven stijgen

En meer belangrijke voorspellingen voor 2018 op een rij


De nieuwste vastgoedprognoses van JLL laten een aanhoudende huurgroei zien voor de Europese commerciële vastgoedmarkt in 2018. Met 2,5 procent laat de kantorenmarkt de grootste stijging zien, gevolgd door de logistieke markt met 2,3 procent en de detailhandel met 0,9 procent. De huurgroei hangt samen met de positieve vooruitzichten voor de Europese economie. Ook in Nederland houdt de opwaartse trend aan. 

Logistiek
In Europa neemt de huurgroei naar verwachting de komende vijf jaar het sterkst toe binnen de logistieke sector. Met een gemiddelde jaarlijkse stijging van 1,8 procent groeit de logistieksector tussen 2018-2022 fors meer dan het historisch gemiddelde. In Nederland is de situatie genuanceerder. Dankzij de vele nieuwbouwinitiatieven verruimt in Nederland het aanbod. Vooral in de regio Amsterdam zullen de huurprijzen daarom naar verwachting op korte termijn niet sterk stijgen maar juist een daling laten zien. Door schaarste in andere regio’s – zoals Rotterdam, Tilburg en Venlo – zal hier de huurprijs naar verwachting wel stijgen, met 2 tot 5 procent.

Kantoren
Voor kantoren bedraagt de huurgroei de komende vijf jaar gemiddeld 1,6% per jaar voor Europa. Spanje blijft koploper als het gaat om huurgroei binnen de Europese kantorenmarkt. In Nederland daalt de leegstand, terwijl er ook weinig nieuw gebouwd wordt. Omdat de gebruikersvraag blijft groeien, stijgen in Amsterdam de huurprijzen al sterk (+2,6%). Naar verwachting blijft de huurgroei de komende vijf jaar stijgen. Ook binnen de overige vier grootste kantoorsteden gaan de huurprijzen op korte termijn stijgen. 
Retail
Ontwikkelingen in technologie en e-commerce drukken nog steeds hun stempel op de fysieke winkelstraten in Europa. Toch wordt er gemiddeld een kleine huurgroei van 0,8% verwacht. Huurprijzen van winkeleenheden stijgen het sterkst in Stockholm, gevolgd door Stuttgart en München. In Nederland zijn de verschillen tussen steden groot. Meer retailers focussen zich namelijk op een select aantal fysieke locaties en maken de combinatie met een online verkoopkanaal. Omdat de consumentenbestedingen wel blijven groeien, komt er in de grootste winkelsteden van ons land de komende jaren weer ruimte voor huurgroei (+2 tot 5 procent).